F.O.C.% van een pijl
FOC waarde van een pijl
De F.O.C.% van pijlen berekenen. F.O.C. staat voor Front-Of-Center of Forward-Of-Center..wat eigenlijk wil zeggen: "Hoe ver ligt het zwaartepunt van de pijl uit het midden naar voor." Dit is belangrijk omdat het het gedrag van de pijl in de vlucht mee zal bepalen. Dit wordt uitgedrukt als percentage van de lengte van de pijl.
Het is belangrijk om het F.O.C.% van je pijlen te bepalen. Je kan dit best voor alle pijlen doen en na het uitvoeren van herstellingen of zo de F.O.C.% opnieuw bepalen. Wanneer je met een pijlenset schiet, moeten de F.O.C.% van al die pijlen gelijk zijn wil je een gelijkaardig gedrag krijgen van de pijlen.
Op de tekening hieronder zie je een pijl schematisch afgebeeld.
De symbolen zijn:
- L: De totale lengte van de pijl, gemeten van de inkeping van de nok tot aan het begin van de punt. (punt niet mee meten).
- L/2: De helft van de lengte van de pijl. Dit is dus gewoon het midden.
- Groene driehoek: de plaats van het zwaartepunt van de pijl. Bepaal dit erg nauwkeuring door de pijl op een mes of meetlat te laten balanceren.
- A: De afstand van de achterkant van de pijl (inkeping van de nok) tot aan het zwaartepunt van de pijl.
- B: De afstand van de voorkant (net achter de punt) tot aan het zwaartepunt van de pijl.
De F.O.C.% gaat dus over dat stukje tussen het zwaartepunt en het midden van de pijl . De lengte van dit stukje is dus:
- Een snellere formule:
Door nu de lengte van dit stukje te delen door de totale lengte van de pijl krijg je het percentage. We vermenigvuldigen dit met 100 om het in % te plaatsen.
%F.O.C =
of
%F.O.C =
In mensentaal: hoeveel percent ligt nu het zwaartepunt verder naar voor van het midden.
Waarden tussen 7% en 18% zijn OK. Ga zeker niet lager dan 7%. Algemeen wordt gesteld dat een pijl voor het schieten op een doel (target arrow) een F.O.C.% tussen de 7% en de 10% moet hebben, en pijlen voor de jacht een F.O.C.% van 10% tot 15%, een range ook door Byron Ferguson aangeraden. Hogere waarden werken ook goed.
Algemeen kan je stellen dat hoe meer het zwaartepunt naar voor zit hoe groter de hefboom is die de veren kunnen gebruiken om de pijl te sturen. Met een hogere FOC zullen de veren de losfouten beter en sneller compenseren. Ook kan je bij een hogere FOC kleinere veren gebruiken omdat die omwille van de grotere hefboom efficienter kunnen werken. Een goed document dat dit erg mooi beschijft is: Media:Understanding and applying foc.pdf. (afkomstig van deze site: UBBC)